Com retransmetre una conferència acadèmica per Twitter? Consells bàsics i exemples pràctics

16-04-01-00-49-24-742_decoAquest dijous vaig assistir la sessió de formació “Live Tweeting How-to” del Social Media Fellows de la CUNY, en la qual Jennifer Stoops i Mark Porter ens van explicar quina era la millor manera per retransmetre conferències acadèmiques a través de perfils institucionals de Twitter. Com que és un tema que s’està començant a implantar als congressos catalans, he pensat que seria útil fer-ne un breu resum:

 

Què és el que s’anomena live tweeting o retransmetre una conferència per Twitter? Es tracta de reportar en temps real, a través de Twitter, què es diu a la conferència.

Quin és l’objectiu d’aquesta pràctica?

  • Aconseguir arribar a una major audiència, trencar les parets de la sala i arribar a un públic global.
  • Networking: crear una petita comunitat entre el públic de la conferència, que té els mateixos interessos.
  • Generar una via secundària de conversa: promoure el debat en el mateix moment en què es fa la conferència i posterior.

Passos a seguir abans de la conferència:

  • Buscar la persona (master tweeter) o les persones que s’encarregaran de tuitejar.
    • És millor si ja estan familiaritzades amb la mecànica de Twitter.
  • Crear una etiqueta identificativa de la conferència. Per exemple, la sessió de formació va escollir #LiveTweetGC per agrupar totes les piulades sobre el que estàvem dient.

En aquest sentit, abans de llençar cap etiqueta, cal fer una cerca a Twitter per comprovar si ha estat utilitzada prèviament i amb quina finalitat (tweet history). Potser el tema de la nostra conferència ja té precedents a Twitter (sobretot si són de congressos regulars o d’una temàtica concreta, com podria ser #LlengüesNouEstat). CeP2IrFUIAE-1m_Per exemple, Gerry Martini va explicar que van començar utilitzant l’etiqueta #GC365 (GC = Graduate Center + 365 perquè està al número 365 de la cinquena avinguda), fins que es van adonar que hi havia un restaurant especialitzat en grilled cheese (GC) que feia un entrepà diferent cada dia de l’any (365) i ho penjava sota la mateixa etiqueta (el restaurant i tots els clients que hi anaven), de manera que distorsionava els tuits i van haver de canviar d’etiqueta.

    • Popularitzar l’etiqueta escollida: fer tuits abans de la conferència amb l’etiqueta i intentar que generi ressò entre els participants. Anunciar l’etiqueta a la web i al programa de la conferència perquè la gent la conegui i no n’utilitzi d’altres.
  • Compilar tanta informació com sigui possible i emmagatzemar-la en un únic document (master document). Recollir-hi:
    • El programa de la conferència.
    • Quins ponents i presentadors hi haurà i si tenen Twitter (ells, el seu departament/centre de recerca o la seva universitat).
      • Si en tenen: presentar-nos i demanar permís per etiquetar-los en missatges o aparèixer en fotografies i vídeos.
      • Si no en tenen: crear una etiqueta amb el seu nom, com per exemple #OfeliaGarcia.
    • La recerca anterior que hagin fet els ponents. Per exemple: tuitejar imatges (i enllaços) dels seus llibres.
    • Buscar els noms d’usuari de les institucions implicades en el congrés (i patrocinadors/finançadors, si n’hi ha) per poder mencionar-los durant la jornada.
  • Penjar successius #FF (#FollowFriday) amb els ponents del debat o altres líders en el tema per fer networking i generar viralitat.
  • Planificar retuitejadors (interns i externs) (designated retweeters): per poder arribar a més gent, podem demanar a experts/referents en el tema que s’estigui tractant a la conferència que retuitegin algun dels tuits, de manera que la visualització del contingut creixi exponencialment (els seus seguidors segurament estaran interessats en el que es digui). Tenir-ho planificat i no deixar-ho a l’atzar ens garantirà un major impacte.
  • Planificar tuits: escriure missatges i programar quan es llançaran mitjançant programes específics (com TweetDeck o Hootsuite) o simplement escriure’ls en un word per poder-los copiar ràpid quan ens interessi.
  • Comprovar que tindrem un bon equipament informàtic (ordinador, cables, bateries, mòbil, càmera, etc.) i bona connexió a internet. Comprovar que tenim totes les contrasenyes necessàries per entrar a les xarxes socials.

Passos a seguir durant la conferència:

  • Cal estar atent al que es digui i discernir els missatges importants de la resta (només hem de tuitejar key points, si no, generarem massa soroll i la gent deixarà de seguir-nos).
  • És millor utilitzar cites directes que no parafrasejar el que s’hagi dit, ja que així garantim que no canviem el missatge que ha donat el conferenciant.
  • No només text: utilitzem totes les possibilitats que ens dóna la plataforma (imatges, vídeos, so). De fet, està demostrat que es comparteixen més els tuits que tenen un contingut adjuntat. Això sí: cal comprovar sempre abans de penjar-ho que sigui de bona qualitat (no fotos borroses, no sons que no se sentin bé, etc.).
  • Seguir els usuaris que ens segueixin (follow back) durant aquell dia per crear una comunitat amb interessos afins. Podem organitzar-los internament per llistes (alumnes, professors, etc.).

Passos a seguir després de la conferència:

  • Emmagatzemar tots els missatges que s’hagin produït durant la sessió, per exemple amb Storify.
Anuncis
Categories: Conferències, Formació, Tecnologia | Deixa un comentari

Navegació d'entrades

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Bloc a WordPress.com.

%d bloggers like this: